Wykorzystanie żeglugi śródlądowej w Polskim systemie transportowym

Szacuje się, iż obecnie transport towarów rzekami wynosi tylko 0,3 procent, a wymagania jakie stawiane są drogom o znaczeniu międzynarodowym spełnia w Polsce mniej niż 6 procent długości dróg wodnych. Wodny transport śródlądowy jest jedna z najbardziej ekologicznych i najtańszych form transportu. Konieczna jest rozbudowa, modernizacja oraz rewitalizacja struktury.

Milionowa inwestycja na Dolnej Odrze

Planowana jest inwestycja o wartości 32 mln złotych, dotycząca rozbudowy nowoczesnego systemu informacji rzecznej na Dolnej Odrze. Założeniem projektu jest wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania transportem wodnym i śródlądowym. Mowa tu o urządzeniach takich jak; kamery, urządzenia do identyfikowania statków AIS, czujniki hydrometeorologiczne oraz radary. Urządzenia, które dostarczają informacji i danych, są później wykorzystywane do świadczenia usług informacji rzecznej. Są to między innymi elektroniczne mapy nawigacyjne w żegludze śródlądowej.

żegluga

System Informacji Rzecznej ( RIS )

River Information System służy do gromadzenia oraz przetwarzania danych dotyczących między innymi pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w jego zasięgu. Informacje jakie udaje się zebrać w ramach RIS są bardzo ważne dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu.

Jak komentuje Piotr Durajczyk, p.o dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie: „ Mówi się, że żegluga śródlądowa jako gałąź transportowa nie jest nowoczesna ani przyszłościowa, ale to nieprawda. W każdym systemie transportowym jest miejsce na autostrady, drogi kolejowe, a także na żeglugę śródlądową i transport morski, które są uzupełnieniem podstawowego systemu transportowego. One sprawiają że system transportowy i gospodarka danego kraju są bardziej konkurencyjne, bo żegluga śródlądowa jest najtańszą, najbardziej ekologiczną i niezawodną formą transportu. ”

System RIS, który ma wpłynąć na poprawę efektywności oraz bezpieczeństwa przewozów śródlądowych, wdrażany jest w Polsce na podstawie dyrektywy unijnej z 2005 roku, która dotyczyła śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.

Rozbudowa systemu pomoże w usprawnieniu żeglugi śródlądowej

Zdaniem Piotra Durajczyka: „ Mówimy też o inwestycjach infrastrukturalnych, którymi zajmują się Wody Polskie. Przywrócenie żeglugi śródlądowej będzie wymagało przebudowy Odry, podniesienia niektórych mostów, przebudowy śluz – wydłużenia ich, pogłębienia i naprawy, bo wiele z nich jest w słabym stanie technicznym, który nie gwarantuje niezawodnego działania. Będzie to też wymagać budowy zbiorników retencyjnych, żeby poziomy wody były bardziej stabilne niż obecnie. Inwestując w rzekę, inwestujemy w swoje bezpieczeństwo, zapobiegamy powodziom i stratom w przypadku wielkiej wody ”.

Dopiero od kilku lat w Polsce, mówi się o rozwoju żeglugi śródlądowej, ponieważ wcześniej przez wiele lat priorytetem były autostrady, drogi i koleje. Jeśli chodzi o rozwój żeglugi śródlądowej i odbudowę dróg wodnych jest to długotrwały proces, który wymaga bardzo dużych nakładów finansowych, administracyjnych oraz decyzji środowiskowych.

Źródło: https://biznes.newseria.pl/news
Opracowała: Aleksandra Fila