System VECTO – zmiany od 2019 roku

Przejrzysty rynek, większa konkurencyjność, świadome decyzje zakupowe – są to tylko jedne z nielicznych korzyści jakie mają zyskać przewoźnicy po wejściu w życie rozporządzenia Unii Europejskiej, które nakazuje raportowanie emisji spalin jakie wytwarzają nowo wyprodukowane ciężarówki. Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2019 roku.

VECTO

Vehicle Energy Consumption Calculation Tool ( w skrócie VECTO ), jest to narzędzie symulacyjne, które pozwala na wyliczenie i określenie emisji dwutlenku węgla, zużycie paliwa oraz zużycie energii przez nowo wyprodukowane pojazdy ciężkie przed rejestracją lub dopuszczeniem ich do sprzedaży na terenie UE.
Rozporządzenie, którego efektem jest wprowadzenie VECTO, ma na celu w sposób obiektywny porównać osiągi ciężkich pojazdów oraz zachęcić do wprowadzenia na rynek UE bardziej paliwooszczędnych samochodów. Narzędzie ma dodatkowo zostać rozszerzone o dane dotyczące przyczep do 2021 roku.

Wiele korzyści dla producentów i przewoźników

Producenci, dzięki zebranym danym mieliby możliwość porównania osiągów swoich pojazdów z innymi markami. W pewnym stopniu mogłoby to zmobilizować do innowacji i wprowadzania nowych rozwiązań w produkowanych przez nich pojazdach.

Jeśli chodzi o przewoźników, dzięki temu narzędziu będą w stanie podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe. Firmy transportowe będą w stanie na podstawie posiadanych danych ocenić, właściwy dla ich oczekiwań i budżetu wybór odpowiedniej ciężarówki.
Konsekwencją tego działania, będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, oraz zmniejszenie wydatków na paliwo. Zakupienie paliwooszczędnych pojazdów pozwoli firmom na zmniejszenie kosztów operacyjnych, dzięki czemu zwiększy się ich konkurencyjność na rynku.
VECTO ma więc przyczynić się do stworzenia przejrzystego rynku pojazdów ciężkich.

VECTO

Europejska Agencja Środowiska

Wszystkie dane jakie będą wyliczane przez producentów, zgodnie z metodą certyfikacji podaną w rozporządzeniu UE będą raportowane, monitorowane oraz publikowane na szczeblu unijnym. Informacje dotyczące osiągów pojazdu pod względem emisji CO2 oraz zużycia paliwa powinny być dostępne publicznie i bez żadnych opłat w bazie danych, która jest zarządzana przez Europejską Agencje Środowiska ( EEA ) z ramienia UE.
Baza danych będzie zawierała informację dotyczące każdego pojazdu wyprodukowanego w mijającym roku.

Informacje na temat osiągów danego pojazdu producenci będą mogli udostępniać tylko i wyłącznie indywidualnemu nabywcy tego pojazdu oraz organom kraju, w którym dany pojazd zostanie zarejestrowany.

Udało się zebrać pierwsze dane

Jako pierwsza do unijnych regulacji odniosła się firma Volvo Trucks. Potwierdzono, że udało się zebrać już wszystkie potrzebne dane. Producent będzie chciał je przekazać swoim klientom.
Wszystkie osoby, które są zainteresowane zakupem samochodu mogą poprosić sprzedającego o wstępne oświadczenie dotyczące emisji CO2 oraz zużycia paliwa. Ostateczna deklaracja, danych które zostały wcześniej podane ma być dostarczana razem z zakupioną ciężarówką.

Źródło: https://trans.info/pl
Opracowała: Aleksandra Fila