Elektroniczny system poboru opłat, jednym z najbardziej efektywnych w Europie

Przez siedem lat funkcjonowania elektroniczny system poboru opłat drogowych od kierowców, zapewnił wpływ ponad 10 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. ViaTOLL uważany jest za jeden z najbardziej efektywnych finansowo systemów w Europie. Obejmuje sieć 3660km, bramownic rozmieszczonych w całym kraju. Jest w nim zarejestrowanych około 1.2 miliona pojazdów.

10 mld zł na budowę dróg w 7 lat

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymi odcinkami dróg krajowych funkcjonuje już od 7 lat. Dokładnie od 1 lipca 2011 roku. W tym okresie łączne wpływy z ViaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego wyniosły ponad 10 mld złotych. W chwili obecnej system zarabia średnio 5.4 mln zł dziennie. Środki te są przeznaczane na modernizację i budowę nowych dróg.

Jak komentuje Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services, operatora systemu: „System viaTOLL jest akceptowany przez kierowców, podobny do innych systemów europejskich w sąsiednich państwach. Czechy, Austria i Białoruś mają podobne, oparte o te samą technologię. Po początkowym okresie, w którym była to nowość dla polskich kierowców, system uzyskał pełną akceptację, jest w pełni rozpoznawalny i nie stwarza żadnych problemów.

ViaTOLL

ViaTOLL- skomplikowane przedsięwzięcie na ogromną skalę

Polski system poboru opłat jest jednym z najbardziej ekonomicznych w Europie. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż stawki opłat drogowych są jednymi z najniższych, natomiast koszty operacyjne stanowią zaledwie 16 procent wpływów. System działa przez 24 h/dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku. System funkcjonuje bez żadnych przerw technicznych i co najważniejsze, jest szczelny prawie w 100 procentach.

Systemem ViaTOLL zajmuje się 180 osób, 440 osób pracuje w części odpowiedzialnej za manualny pobór opłat, natomiast operator dodatkowo współpracuje z 200 firmami podwykonawczymi. Każdego dnia składane są liczne raporty finansowe, a wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z systemem do tej pory dyrekcja zatwierdziła już ponad 1.5 tysiąca.

Winiety zastąpione przez ViaTOLL – sukces czy porażka ?

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymi odcinkami dróg ViaTOLL siedem lat temu zastąpił karty opłaty drogowej ( winiety ). Obowiązkowo z systemu muszą korzystać kierowcy autobusów oraz pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3.5 tony.

Zdaniem Marka Cywińskiego: „ Jest to rozwiązanie korzystne z punktu widzenia finansowania infrastruktury drogowej. Poprzedni system był na tyle niewydolny, że pieniądze zbierane z poboru opłat w systemie winietowym były prawie w całości konsumowane jako rekompensata przejazdów ciężarowych przez autostrady koncesyjne. Ten system zbiera około 800 mln rocznie. Skuteczność poboru opłat oraz wartość przychodów jest większa. Dodatkowo także udział przewoźników zagranicznych w finansowaniu polskiej infrastruktury zwiększył się ”.

Źródło: https://biznes.newseria.pl/
Opracowała : Aleksandra Fila