Rada Unii Europejskiej podzielona w sprawie wyłączenia transportu z delegowania

W dalszym ciągu trwa walka o sprawnie funkcjonujący transport międzynarodowy. Prezydencję Unii w II połowie 2019 roku obejmie Finlandia.

Praca nad pakietem mobilności

7 czerwca 2018 roku, podczas obrad Rady Unii Europejskiej, w sekcji do spraw Transportu, zostało przedstawione podsumowanie prac nad częścią pakietu mobilności. Dotyczyła ona spraw socjalnych, w tym modelu delegowania w transporcie. Poruszone zostały tematy: noclegów w kabinach, powrotów kierowców do domów, racjonalnego podejścia do delegowania oraz potrzeby inwestycji w infrastrukturę.

Niestety, nie udało się przyjąć żadnego stanowiska w tej sprawie. Każde z państw przedstawiło swoje stanowisko, wnosząc o to aby negocjacje były dalej prowadzone.

UE

Kraje wspólnoty podzielone przez wyłączenie transportu z delegowania

Jak komentuje Violetta Bulc, komisarz UE ds. transportu: „ Zgoda co do całego Pakietu Mobilności jest kluczowa, potrzebne są rozwiązania polityczne w zakresie kabotażu, noclegów w kabinie na bezpiecznym parkingu ( w tym wytyczne TEN-T dotyczące bezpiecznych parkingów ), powrotów do domu – pozwoli to zwalczyć zjawisko nomadycznych kierowców. Inteligentne tachografy – odejście od analogowych powinno nastąpić jak najszybciej, ale w realistycznym terminie ( może 2026 ). Komisja Europejska dostrzega brak kompromisu dotyczący delegowania. KE weźmie pod uwagę opcję braku zmian w zakresie rozwiązań dotyczących kabotażu, jako opcję kompromisową. ”

Poniżej zostaną przedstawione stanowiska prezentowane przez państwa członkowskie, dotyczące społecznych aspektów Pakietu Mobilności.

Czechy

Dla Czechów priorytetem jest: wyłączenie transportu z zasad delegowania oraz elastyczne podejście do odbioru odpoczynku.

Francja

Zwraca uwagę na ekologię oraz walkę z oszustwami w zakresie tachografów. Dodatkowo chcą promować ochronę pracowników transportu w UE.

Polska

Należy podejść konstruktywnie do Pakietu Mobilności. Dla obywateli UE potrzebny jest jasny sygnał, o tym że Wspólnota sprawnie funkcjonuje. Do rozważenia należy wziąć kwestię pośrednictwa w przewozie towarów.

Włochy

Transport jest kluczowy dla Europy. Prawo powinno gwarantować uczciwe i równe zasady dla każdego. Należy umocnić prawa kierowców.

Niemcy

Są za postulatem pogłębionej dyskusji politycznej. Należy niezwłocznie poprawić warunki pracy kierowców. Dodatkowo powinno się uregulować kwestię bezpiecznych parkingów.

Belgia

Transport europejski jest kluczowy dla integracji europejskiej. Należy poprawić warunki pracy kierowców.

Powrót do rozmów Państwa członkowskie planują we wrześniu br.

Źródło: https://trans.info/pl
Opracowała: Aleksandra Fila