Wzmożone kontrole przez Francuską inspekcje pracy

Francuska inspekcja pracy zakomunikowała kontrole czasu pracy kierowców pojazdów do 3.5 T. Będą wymagane dokumenty, które potwierdzą ilość przepracowanych godzin.

Systematyczne kontrole we Francji

Wytyczne dotyczące kontroli czasu pracy kierowców pojazdów do 3.5 t otrzymała: policja, żandarmeria, celnicy, Francuska inspekcja pracy, Regionalne Dyrekcje ds. Transportu i Środowiska. W nawiązaniu do znowelizowanego rozporządzenia z 20 lipca 1998r. w sprawie godzin pracy i indywidualnej książeczki kontroli w transporcie drogowym towarów, służby rozpoczęły już działania w tym zakresie.

Dokumenty wymagane we Francji

Kierowcy pojazdów do 3.5 tony zobowiązani są do rejestracji swojego czasu pracy i odpoczynku na terenie Francji, od momentu wjazdu na jego terytorium aż do momentu wyjazdu. Informacja ta jest zawarta we Francuskim rozporządzeniu. Została do tego przeznaczona specjalna Indywidualna Książeczka Kontroli  ( Livret individuel de contrôle ). W skrócie LIC. Jest to dokument stanowiący ewidencję czasu pracy oraz odpoczynku kierowcy pojazdu o dmc do 3.5 tony. Obowiązkiem kierowcy jest go na bieżąco uzupełniać, mieć w pojeździe oraz okazać służbom w trakcie ewentualnej kontroli.

LIC

Formalny brak zastosowania LIC wobec cudzoziemców

Dyrekcja Generalna ds. Pracy informuje, iż formalnie LIC nie ma zastosowania wobec cudzoziemców prowadzących pojazd ciężarowy do 3.5 tony. Są oni natomiast zobligowani do przechowywania dokumentów o podobnej treści. Dokument musi zawierać liczbę godzin pracy.
Dokument powinien zawierać harmonogram realizacji usług transportowych, z godzinami pracy, czasem trwania przerw. Powinien także zawierać podpis szefa firmy. Obowiązkowe jest także sporządzanie dziennych oraz miesięcznych podsumowań. Wszystkie książeczki przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać przez co najmniej pięć lat. Kierowcy z zagranicy powinni mieć przy sobie zaświadczenie o delegowaniu. Jedynym wyjątkiem jest tranzyt.

Częstsze kontrole busów

W ostatnim czasie w krajach Unii Europejskiej można zaobserwować wzmożone kontrole pojazdów do 3.5 tony. Wynika to z zapowiedzianych przez Komisję Europejską, pod koniec zeszłego roku prac nad regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego wykonywanego pojazdami o dmc do 3.5 tony.

Kary za brak LIC

Za brak dokumentu potwierdzającego czas pracy kierowcy pojazdu do 3.5 tony, grozi kara w zryczałtowanej wysokości 135 euro. Kwota może być pomniejszona do 90 euro. Maksymalnie mandat może wynieść 750 euro.

Źródło: www.trans.info.pl
Opracowała: Aleksandra Fila