Główną funkcją transportu jest przemieszczanie się towarów oraz osób. Należy pamiętać, że z transportem wiąże się ryzyko, które dotyczy tego iż nie zawsze ładunek dojeżdża do odbiorcy w stanie nieuszkodzonym lub w całości. Ryzyko w transporcie towarów jest to ogół czynników, jakie mają doprowadzić do powstania szkody w przewożonej przesyłce.
Zarządzanie ryzykiem w transporcie
Rządzi się ono bardzo podobnymi prawami we wszystkich dziedzinach gospodarki. Jeśli chodzi o różnicę, dotyczy ona jedynie rodzajów ryzyka, z jakimi poszczególne branże mają do czynienia. W sektorze usług logistycznych, w wyniku postępującej globalizacji, przedsiębiorstwa mają do czynienia z coraz bardziej skomplikowanym systemem w łańcuchu dostaw. Coraz częściej klienci przenoszą na operatorów logistycznych pewną część zadań z zakresu zarządzania logistyką dla przykładu: organizację dostaw do magazynów, przechowywanie towarów, kompletację zamówień czy realizację zakupów. Są też usługi dodatkowe na przykład: fakturowanie, windykacja czy copacking .
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
Operatorzy logistyczni, którzy przejmują na siebie coraz więcej zadań, mają pełną świadomość tego, że prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka jest nieuniknione. W głównej mierze wynika to z możliwości popełniania błędów jakie powstają z braku świadomości pracowników, z niewłaściwie skonstruowanych procesów a także dużej ilości czynników zewnętrznych, które są niezależne od przedsiębiorcy.
Do obszarów ryzyka na pewno można zaliczyć: ryzyko kursowe, brak wykwalifikowanej kadry, bezpieczeństwo środowiska oraz pracy, obsługę logistyczną towarów.
Jak wyglądają procesy organizacyjne w przedsiębiorstwie transportowym ?
Działy, które są odpowiedzialne za funkcjonowanie spedycji oraz transportu potrzebują:
- zapewnienia dostępu do danych, które nie są ewidencjonowane w systemach ERP, m.in: adresów dostaw, informacji o kierowcach czy tras przejazdu.
- efektywnego zarządzania zleceniami, jakie są dostarczane do nich z działów handlowych. Każde ze zleceń musi zawierać szczegółowe informacje: z jakiego magazynu, w jakim czasie oraz w jakich warunkach powinno zostać dostarczone.
- efektywnego zarządzania opakowaniami: ile bębnów, ile palet, czy też innych specjalizowanych opakowań znajduje się u klienta, ile posiada przewoźnik, ile jest w magazynach firmy.
Źródło: https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/
Opracowała: Aleksandra Fila